TEDxYouth brengt onderwijs en bedrijfsleven samen.

De start: Een goed idee. Een project opzetten dat onderwijs en bedrijfsleven verbindt zodat de som een uitdaging oplevert. Geheel in ‘TED’-stijl een project dat diverse disciplines verbindt: de gemeente Amsterdam had een aandeel via de route van het Masterplan Techniek, het bedrijfsleven werd vertegenwoordigd door vooruitstrevend technology-bedrijf Holland Haptics en vanuit de school nam docent Elwin Varkevisser zijn leerlingen mee op ontdekkingstocht. TEDxYouth smeedde de partijen aan elkaar. En met succes! Aanpak: na een inspirerende kick-off door Frederick Petrignani, ondernemer en bedenker van de “Frebble“, gaan leerlingen van het 2e leerjaar van De Nieuwe Havo in Amsterdam-Noord zelf aan de slag. Ze bedenken nieuwe toepassingen voor het device en laten licht schijnen op creatieve ideeën. – Letterlijk in dit geval: er werden door de leerlingen veel ideeën omtrent lichtgebruik voor de Frebble bedacht!

Schermafbeelding 2014-03-11 om 17.17.27 Onderweg in het traject wordt aan de leerlingen een workshop ‘Presenteren’ gegeven door TEDxYouth. Wat zij de “do’s and don’ts” als je een goed idee op een inspirerende manier wilt overbrengen. TED gaat immers over “Ideas Worth Spreading”. En dan volgt het sluitstuk: de leerlingen presenteren hun ideeën aan een deskundige jury. Die jury kon met recht een ‘vak-jury’ worden genoemd. De inhoud en toepasbaarheid van de ideeën werden diepgaand door Frederick Petrignani geanalyseerd. Hij zei verrast te zijn door de vele bruikbare ideeën die uit het traject naar voren zijn gekomen en die hij kan toepassen in het verder ontwikkelen van de Frebble. Hij stelde veel vragen; zelfs tijdens de jurering ging het verbeteren van sommige ideeën gewoon door! Het tweede deel van de jurering bestond uit een deskundig oordeel door Rolf Schreuder over de wijze van presenteren. Goede ideeën komen pas tot leven als je ze goed kan presenteren. Uit alle groepen leerlingen, die elk over verschillende concepten voor de Frebble hadden nagedacht, werd een woordvoerder gekozen. Hij of zij kreeg de, toch wel spannende, taak toegewezen om de ideeën van zijn of haar groep op aansprekende wijze te presenteren. En zo geschiedde! De beoordeling was lovend, met hier en daar aanvullende tips over hoe zaken nòg beter voor het voetlicht kunnen worden gebracht.

Dit project was een pilot. Vanuit TEDxYouth gaan we dit soort projecten vaker opzetten. Want hoe leuk is het om het bedrijfsleven, een school, de verbeeldingskracht en ideeën van jongeren èn moderne technologie met elkaar te verbinden?!! Heel erg leuk! … Daar zijn de leerlingen van De Nieuwe Havo, de docent van het vak LifeStyle Informatics, de bedenker van de Frebble en de organisatoren van TEDxYouth, het volmondig met elkaar over eens!

filmcredits: Tim Marringa

Advertisements